söndag 3 juni 2012



En egen trygg plats.
Det är viktigt att ha en egen plats , där jag kan vara trygg. En plats att bara vara på och låta tankarna komma och gå. Det kan vara en plats som finns i verkligheten, men verkligheten kan förändras eller försvinna. Det allra bästa är att skapa sin egen plats i fantasin,  och då gör jag den precis så som bara jag vill ha den. Dit kan ingen komma,  ingen kan störa mig, jag kan vara helt trygg där. En plats där jag kan tanka lugn och ro, och positiv energi.

Samla inför vintern.
Nu är det dags att börja samla blad till vinterns teér. Det jag tycker är allra godast är bladen på svartvin bärsbusken, men även smultronblad, askens blad och björkblad. Lite senare kommer älggräs och rallarrosen. Jag har en pepparmynta som jag brukar torka blad av till vintern. Den har flyttat med mig i alla år och  kommer ursprungligen från Brantevik. Nu är det gott att göra teé på färska blad.

4 kommentarer:

  1. Hej Ann-Christin! Så rätt du har i att det är viktigt att ha en egen trygg plats...där man kan känna lugn och ro och bara få vara sig själv..inga måsten eller krav, men sedan har jag tänkt VARFÖR kan jag då ändå inte känna FÖRNÖJSAMHET? Skulle vara intressant att få höra din mening om detta...
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. På vilket sätt känner du inte förnöjsamhet ? Det viktigaste för att vara nöjd tror jag är att man kan älska sig själv med fel och brister, men även goda sidor. Där kommer det väl in det att förlåta sig själv och ändra på det som går att ändra men acceptera att man gjort så gott man hade förstånd till. Vi blir ju klokare och visare med tiden om vi lyssnar inåt oss själva, vågar ta kontakt med våra inersta känslor. Se på de små tingen och njut, de kan bli rätt många på en dag. Ha det bra tills vi hörs.

    SvaraRadera
  3. Hej Ann-Christin! Ja, det är de små vardagliga tingen vi ska njuta av. Och visst är det mycket i vår omgivning som skulle kunna ge oss stor glädje och t.om lycka...om vi bara inte stressade på så med allt vi ska göra....
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Hej !! Alla dessa måsten, måste de göras vad är det värsta som kan hända om du ger dig själv tid ibland till att kanske inte göra någonting bara sitta och titta på naturen, myror eller vad som helst. Du behöver nog skala en appelsin och under tiden får du bara tänka på appelsinen och saker runt den. det är svårt men träning ger färdighet. lycka till kram.

    SvaraRadera