söndag 23 december 2012


Det här är mina små vättar som står på en tegelsten från den gamla delen av Eksjö sjukhus som revs förra året. Den stenen har många minnen från en svunnen tid. Där fanns även en mycket fin trappa.

 Min önskan till  tomten och högre makter.
Jag  önskar  alla  en  fridfull  julhelg  för kropp och själ.
Jag önskar  alla  en dag utan demoner, stress eller oro. 

En dag om året ... 
 
En dag om året borde alla låtsas,
att döden vilar i ett vitt schatull.
Inga stora illusioner krossas
och ingen skjuts för fyra dollars skull.

Världskatastrofen sover lugnt och stilla
emellan lakan på ett snyggt hotell.
Inget rep gör någon broder illa
och ingen syster slumrar vid ett slutet spjäll.

Inga män blir plötsligt sönderbrända
och ingen dör på gatorna just då.
Visst är det lögn det kan väl hända.
Jag bara säger: Vi kan låtsas så.

Stig Dagerman
_________________
 

4 kommentarer:

  1. Vilka fina julhälsningar - de gick rakt in i själen ! Gillar sådant som är mer personligt.
    Tack ! Kram från Gabriele

    SvaraRadera
  2. Tack Gabriele, först kändes det lite pessimistiskt men det är så jag känner det. Just nu har jag gått undan med Lisa en liten stund. Jag har ett stort behov av att skriva till dig men det blir i mellandagarna när jag kommit hem. Stor kram till dig.

    SvaraRadera
  3. Hej Ann-Christin! Ja, det var en pessimistisk dikt och den är så sann. Vi måste låtsas för det kommer aldrig att bli verklighet. Vi människor blundar för de verkliga problemen och saknar kraft till att förändra.Eller vad tror du vi är på väg...kan det bli en förändring av vårt sätt att leva?
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Att det blir så vid jul är väl för jag vet så många som mår sämre än jag just den dagen. Jag tror att vårlden kan bli bättre om fler och fler ser mer positivt på sig själva först och främst men även på andra. Det är en kamp som vi får jobba med hela livet. ha det så bra själv

    SvaraRadera