tisdag 27 maj 2014

Semester i Portugal.

Jag ska berätta lite om vår semester, som vi tillbringade  i Portugal.  Vi gick upp  ganska tidigt, kl. 03:30 på morgonen, och packade det sista inför vår resa.

Vi åkte mot Kastrup,  Danmarks  flygplats.  Vi hittade faktiskt en budget parkering tack vare ett tips från en kompis,  och vi behövde inte vänta på bussen som körde oss till terminalen, den kom direkt. Det var lite röset när vi åkte hemifrån så jag hade på mig en stickad jumper över blusen och sedan en tunn jacka och det var alldeles lagom i denna tempera-turen vi hade på morgonen. 

Vi fick köpa flygbiljett själva i en automat och det var inte helt lätt men efter en stund så fick vi ordning på det.  Sedan löpte det på rätt bra, vi kom på planet efter lite strapatser och röda lampor som lyste när jag skulle gå genom detektorn men till slut satt vi på planet och jag satt vid fönstret. Bra sikt till att börja med men sedan gick  planet så högt,  så man såg bara moln,  så då var det lika bra att vila  en stund.   

 Vi var framme kl. 10:30 men då vi fick dra tillbaka  våra klockor  en timme, så blev den bara 9:30.  Vi hittade ut  ur flygterminalen som var stor. Där stod en radda med Taxibilar och en man från den första vinkade på oss. Vi tog hans taxi till hotellet . Han trissade upp priset, så det kostade  lite mer än vad Anders på resebyrån sagt att vi skulle gå med på, men vi tänkte att det fick väl bli lite dricks, han tyckte att han skulle haft ändå mer men det fick han inte.  Nu var det riktigt varmt och soligt, både jacka och tröja var överflödigt.
 

Det var skönt att åka taxi från flygplatsen och till Hotellet  i  Éstoril  en bit utanför Lisabon.  Skönt att inte börja med att hitta annat färdmedel. Nu kunde vi njuta av bilfärden  och  titta på allt som var annorlunda mot hemma. En helt annan växtlighet, kaktusar växer vilt och blir naturligtvis väldigt stora. Där fanns många små odlingar här och var där det fanns plats.



Londrés var ett lagom stort hotell. Eftersom vi kom så tidigt på dagen fick  vi lämna in vårt bagage i ett rum och så fick varsin gratisdrink i baren.  Vi skulle inte få rummet förrän kl. 15:00, så vi hade flera timmar att fördriva i Éstoril.

Vi gick ut för att se hur Éstoril såg ut. Trottoarerna var stenlagda med en mindre och blankare sten än våra gatstenar. De låg i fina mönster överallt. Tokig i sten som jag är så, hittade jag en gatsten som fick åka ner i ryggsäcken. Jag hoppas inte det blir allt för mycket sten, det blir tungt i så fall.

Vi gick  ner till havet, där var det många som solade och badade. De höll på att göra i ordning inför turistsäsongen, med soltak och solstolar.

 

Många växter som vi har som krukväxter hemma växte här vilt och kaktusar växte som ogräs.  

Kaktusarna blommade  och hade även stora frukter.

    

Jag kunde inte låta bli att försöka ta en frukt, men det skulle jag inte gjort. Jag fick en massa taggar i handen och fingrarna. Det var ett elände att få bort dom. Jag förstår inte varför jag måste va så klåfingrid.  Men vackra är dom.

                                                                   

De hade väldigt vackra gatuskyltar, gjorda av azulejos ( kakelplattor ) .

 

 Det hängde ofta tvätt utanför mellan några fönster. Jag undrar hur rena dom var efter en dag mot husfasad och avgaser, fåglar och friska vindar.

 Trånga gränder  fanns det gott om, är just nu rätt glad att vi inte måste åka bil.

 De gör sig inga större besvär att hitta en parkering, det går bra lite varstans. Tro det eller ej men den svarta bilen står parkerad där i gatukorset.

Många hus var väldigt vackra och hemtrevliga.

Här med azulejos på fasaden, som att ha konstverk utanpå huset.

Vi hittade en fin park som hette Paloma, inga hundar var välkomna där inne, inte ens kopplade. Det var skuggigt och skönt bland all grönska.

Vi hittade ett trevligt ställe som vi åt lunch på. Jag valde Sea food  soppa  och en mörk öl. De hade en väldigt god Super Bock stout,   soppan var väldigt god och innehöll   två räkor  och tre krutonger. Gubben tog stekt ägg,  fläsk och potatis. Ägget var väldigt lösstekt och rinnande.  Kändes lite oroligt med tanke på salmonellarisken.

När vi vid tretiden,  varma och brända av solen och trötta kom tillbaka till hotellet så var vårt rum inte riktigt färdigt ännu. Vi fick då ytterligare varsin gratis drink.  Vi hann bara börja dricka av våra drinkar så kom de och sa att rummet var klart. Vi gick och vilade oss på alldeles för hårda sängar. Där fanns inga bäddmadrasser så jag la dit två filtar som jag hittade i garderoben. Det fick bli som bäddmadrass. Jag hade med mig Aloe Vera Gel så jag kunde lindra min hals och nacke.

Vi hade faktiskt lite havsutsikt från vår balkong.  Vi gick ner till restaurangen på kvällen och de hade Buffé. Det är väldigt bra, så man kan smaka på lite av varje. Där fanns både fisk och kött och lite annat, som vi inte riktigt vet vad det var. Mycket grönsaker och soppa, dessutom dessert. De var väldigt snabba att ta våra använda tallrikar hela tiden. De hade god sevice och god mat.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 







 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar