måndag 2 juni 2014

Semester i Portugal. Tredje dagen.

Vi vaknade rätt tidigt som vanligt. Gick ner och åt en rejäl frukost. I dag är en dag då vi bara äter en gång. Vi kör ju med 5:2 kosten. Jag bestämde mig för att äta frukost och sedan inte äta förrän nästa frukost.  Gubben skulle göra likadant men dricka öl istället för vatten under dagen.

Mitt problem i dag var att jag inte hade någon höghalsad blus, och min hals och nacke klarar inte mer sol. Det är rena sommarvärmen, vilket vi inte räknat med.

Bättre byxlös än rådlös sägs det, jag hade med mig en underkjol, den tog jag och rullade ihop och så fäste jag rullen med säkerhetsnål. Den hade jag som en scarfs om halsen.

Sen väntade oss nya utmaningar. I dag har vi tänkt att utforska området Baixa och Chiado i Lissabon.

Vi gick den lilla sträckan till tåget och åkte mot Lissabon. När vi kom till Belém så stannade plötsligt tåget, vi hoppar av sa jag till gubben och han var med på noterna, hoppar och hoppar i vår ålder är väl att ta i,  men vi hann av tåget och fick chansen att utforska Belém vilket vi ville.  Belém  portugisiska för Betlehem.   Vi gick ner till floden Tejo,  och gick utefter den mot ett stort monument,  Padrão dos Descobrimentos.

Det uppfördes 1960 för att hedra minnet av Henrik Sjöfararens bortgång 500 år tidigare. Under 1400 och 1500-talen utgick de stora portugisiska upptäckts-resorna härifrån.

 

Ser ni den fina underkjolen jag har om halsen, det fungerade riktigt bra.

Även här växer det i små skrymslen och vrår, där det inte ska växa. Ogräs är vackert tycker jag.

Gymmen  används flitigt.

 

Man har torrlagt en del av floden för att anlägga vackra  parker med blomsterrabatter och fontäner.

Det mycket pampiga klostret Mosteiro dos Jerónimos. Det är Lissabons största och mest imponerande religiösa byggnad, och finns med på Unescos världsarvs-lista.  Kyrkans söderfasad, som går parallellt med floden, består  av  ren  kalk-sten,  där man har huggit ut figurer och mönster, det blir mycket stilrent och vackert. Som reseguiden säger huvudportalen är ett lysande exempel på intrikat stenhuggeri.

Det är en väldigt vacker portal med denna vita kalksten och fina stenhuggeri.

 

Den store Vasco da Gama ligger begravd här.

Inne i kyrkan, ett altare rakt fram och sedan fanns där små altarrum vid sidorna.



Gravar med skulpterade elefanter, en hyllning till de nyupptäckta underverken i öster. Det vore kul om vi kunde hinna gå på en katolsk mässa på söndag innan vi åker vidare.

 

Jag tycker det blev en så fin kontrast med denna svarta fågel på det vita. Enligt min man (gubben) är det en brun majna som tidigare varit burfågel.

 


 
 
 
 

Det som blev lite jobbigt var att jag behövde gå på toaletten och jag hittade ingen, och här finns inga buskar eller utrymmen där man kan gå undan eller komma bakom något. Det existerar inga sådana platser. Jag började känna lite panik, det är nackdelen med åldern. Jag blir lite som barn på nytt, är man kissnödig så är det nu som gäller och inte sen. Till slut så gick vi in på Museu Coleccão Berardo. 

När vi tagit oss upp till andra våningen, jag fick stanna några gånger och knipa, så kom vi till en glasvägg och snurrdörrar och där bakom en disk satt en tjej.  Jag frågade på engelska om det fanns en toalett, hon tittade på mig som om jag frågade något väldigt konstigt. Då kände jag att nu får jag panik, men då säger hon " ja gå rakt bort och sedan vänster och sedan  höger os.v."  och det gick inte att komma ihåg men vi gick åt det hållet hon sa. Vi vimsade lite hit och dit, och då möte vi personal som undrade vart vi var på väg det kändes som om vi inte var där vi borde vara.  Toalett sa jag , hon pekade och jag skyndade mig in på toan och det gick bra även denna gång. Detta var en mycket ren och fräsch toalett.  Ni ser det,  ser rätt pampigt ut.

Sedan gick vi genom några fina parker på väg till tågstationen. Vi visste inte när nästa tåg skulle stanna i Belém så att vi kunde komma till Lissabon. Men vi hade turen på vår sida och vi behövde bara vänta en kort stund. 

Väl framme i Lissabon gick vi till Baixa området  även här mysiga hus,  en del renoverade och fina.


Här en affärsgata vid namn  Rua Augusta där var det mycket folk i rörelse. 

 Gågatan leder till triumfbågen som avbildar markisen och upptäcktsresanden Vasco da Gama.

 Vi såg inte några vilt springande hundar, men många hundar mådde väldigt dåligt. Hundarna fick jobba för att få mat, en liten hund fick sitta vid ägaren och hålla en liten väska i munnen. Hunden ville lägga sig ner men det fick den inte. En kille hade två smutsiga rädda hundar, men jag kunde se att killen mådde inte bättre än hundarna. Hundarna på denna bild hade det förhållandevis rätt bra.  Hundar var inte välkomna på de flesta ställen och de hade inget värde i sig.  Många hundar såg rätt sjuka ut, rädda och smutsiga.  

Här är det höga hus men ändå syns berget och grönskan på det ändå mycket högre i bakgrunden.

Här ser man hur man byggt husen på berget, de är byggda utefter naturens förutsättningar, här har man inte sprängt bort berg för att bygga.




Det finns en hiss, en 30m hög järnkonstruktion som invigdes 1902. Den var ursprungligen ångdriven. Den byggdes om 1993.




Det känns som om bilarna är parkerade på ett hustak. Nu är vi uppe i övre Baixa. Vi gick upp dit och jag hade på mig ett par relativt nyinköpta sandaler och de var inte äkta MBT så jag fick väldigt ont i ena höften så nu går det lite långsamare att ta sig fram. Men vi har ju ingen brådska.



Här i Chiado  heter huvudgata  Rua  Garrett. Utanför Café A Brasileira  en staty av Fernando Pessoa. En trevlig pratstund, kanske.

 

De behöver inga blomlådor, det växer ändå. 


 

Det är mycket som ska rymmas på en liten yta.


 

En del gillar mycket växter.

 


Känns lite trångt även för en bil !!  Jag såg att alla azulejos på husfasaderna är inte äkta. Det finns tydligen att klistra på också. Det syntes på en del ställen där det lossnat. Men även fusk kan vara fint.


 En rolig instalation.



Fisk och kött låg i skyltfönsterna, jag hoppas det var någorlunda kallt och flugfritt.


Jag tycker de här blåvita vaser och skålar är väldigt vackra.


Vi gick till Jardim Botânico ( Botaniska trädgården). Här ägnar man sig åt vetenskaplig odling av exotiska växter från fjärran klimat. Där var mycket frodigt och inte stelt eller överarbetat.
















finns som krukväxter hemma.

Sedan var vi rätt trötta,  så vi tog tåget och åkte hem.

Så här såg rummet ut på det första hotellet. Saknade bäddmadrass, och någon fåtölj att sitta i. Men det var rent och fint och en balkong vilket var skönt. Där satt vi på kvällen och drack öl, och tittade på utsikten.  Jag syndade med ett glas öl trots 5:2 kosten.  En välbehövlig vila innan nya strapatser i morgon.

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar