tisdag 15 juli 2014

Semester i Portugal. Nionde dagen

I dag blev det Qi Gong på balkongen. Med en underbar soluppgång bakom kyrktornet och en tupp som gal  i närheten.

Solen går upp rätt sent mot hemma, men stiger fort och sedan steker den oss ända till kvällen. Den går ner vid kl.20:30 och kl .21:00 är  det alldeles mörkt.                    Vi gick ner och åt av ett dignande frukostbord även här. Personalen var väldigt snabba att ta undan använt porslin och även att duka av om de trodde att vi ätit färdigt. Det bästa var att inte gå samtidigt utan turas om att hämta mat.

I dag åkte vi till ett naturreservat och på vägen skulle vi tanka bilen. Vårt första problem var, hur få upp tanklocket? Vi letade runt på instrumentbrädan och vid sidorna, men vi hittade inget. Men en snabb man som undrade om vi ville ha bensin, han visste precis var spaken fanns. När det var klart så frågade manen om vi skulle betala med kort eller kontant. Kontant svarade gubben och tänkte gå in på bensinmacken, men då hejdade manen honom och tog betalningen där ute och stoppade pengarna i sin ficka. Vi har ingen aning om någon blev lurad på pengar, vi kanske också blev lite lurade men det var varken första eller sista gången i så fall.

Naturreservatet var stort och fint. När vi gått en stund så upptäcker gubben att han glömt det andra batteriet på hotellrummet och det som satt i kameran var slut.  Vi gick där en stund och sedan åkte vi tillbaka till hotellet för batteribyte. Vi bestämde att han skulle åka tillbaka senare på eftermiddagen själv.

Fint med blommande kaktusar.

Vi bestämde oss för att åka till Faro och flygplatsen för att se hur lång tid det tog att åka dit och var vi skulle lämna bilen. Det är inte så jätte bra skyltat så det tog en stund. Vi fick allt klart för oss, vi flyger hem rätt tidigt på morgonen så det känns bra att veta vägen. Vi hade tänkt att besöka Faro men det kändes stort och stressigt så vi åkte tillbaka till Olhão.  Vi gick runt och tittade i gränderna.

De har balkonger och uteplatser lite varstans. På det gula huset ser man att där finns en balkong även på taket. Ofta finns det en liten innegård också. Här som i Lissabon hänger el-ledningar  lite som de tycker, kors och tvärs  i de trånga gränderna och över smala gator.  Jag hittade en sybehörsaffär, rätt lik våra.

Här hade de fina smidesbalkonger.  När vi går där på små gatorna så ser vi tre kvinnor sittande på gatan mot en husvägg. Det står en ung kille  lite lutad över den kvinnan som sitter i mitten . Han gormar och smäller till henne på huvudet och kräver att få något som hon har, antagligen pengar. Hon försöker protestera men då smäller han till henne igen. Vi känner oss rätt maktlösa. Gubben suckar och säger " man kan ju inget göra ".   Vi hittar tillbaka till hotellet utan att gå vilse alltför mycket.

Gubben åkte iväg till naturreservatet med ett laddat batteri och jag gick ner till stranden. Det var ebb nu och då är det full aktivitet  långt ut i havet.  Människor som plockar något i hinkar och hundarna får vara med och springa på den så gott som vattenfria botten.

Den här segelbåten tyckte jag var fin. Inga lyxiga krusiduller. En cykel står parkerad ombord så det känns som om det är en seglande bostad.

Så finna soffor hade de i parken.  Solen stekte rätt bra och rätt mycket folk överallt så  efter en stund gick jag hem till vårt rum och satt på balkongen som låg i skugga nu på eftermiddagen. Det var skönt att få sitta en stund för sig själv och smälta alla intryck som hela tiden sugs in i huvudet och i hela kroppen. Efter ett par timmar kom gubben tillbaka mycket nöjd. Det hade varit mycket fåglar som han fotograferat.  Han hade köpt med sig öl som vi avnjöt på balkongen.

Vi bestämde oss för att gå ut på stan och äta middag. När vi gick ut var kl.20:00 och luften var ljummen. Vi hittade en restaurang som hade uteservering mot gatan och både kött och fiskrätter. Det var jätte god mat och sedan tog vi en kaffe och tänkte sedan gå men då kom Mr. Brito och tyckte att det var alldeles för tidigt att gå hem. Han föreslog att jag skulle ta en Safari, så jag gjorde det och den var riktigt god . Gubben tog en Whisky. Mr.Brito var mycket pratsam och han berättade att på fredag kväll skulle de ha levande musik " mùsica ao vivo". Jag sa att då kommer vi och han lovade oss ett bord  kl.20:00. Nu har vi inte många dagar kvar.