torsdag 17 juli 2014

Semester i Portugal. tionde dagen.



I dag bär det av ut i fågelmarkerna, efter frukosten. Vi åkte mot Faro men svängde höger strax innan flygplatsen. När vi kom till början av fågelområdet så fanns där stora skyltar att det var privat väg. Det var nog inte riktigt sant, men vi parkerade bilen vid vägkanten och promenerade istället.


Det var en härlig natur, väldigt grönt eftersom där fanns så mycket vatten så grönskan torkade inte i värmen. Palmer växte det i massor.

 Där fanns  flera saltdammar. Det känns lite konstigt att detta kan renas och bli det salt vi har på matbordet. Här går en massa fåglar och bajsar i dammarna hela dagarna.


 Saltet läggs upp i stora pyramider. De ser väldigt smutsiga ut på ytan. Detta salt äter vi . Det känns inte så aptitligt. Jag kände på saltpyramiderna och de var väldigt hårda. Jag undrar hur det renas, men trots det var jag ju tvungen att smaka  på några saltkristaller och de var goda.



 

 

 

 

 

 

 

Där fanns inte så många hus men de som var där hade vakthundar i trädgårdarna som skällde så länge de såg någon människa eller hund. En liten fin rabatt.

 

Jag vände tillbaka till bilen efter en stund, men gubben fortsatte. På sin promenad så kom han för nära ett hus som inte hade något staket. Han fick åtta små hundar hängande i byxorna. Han fick lite skråmor på benen men byxorna klarade sig. Hundarnas matte stod i dörren och tittade på det hela. Hon ropade inte på dom. Det är inte riskfritt att vara fågelskådare.

Ett fint litet förråd, med en läcker dörr.

Sedan åkte vi och åt lunch på en snackbar. Gubben tog en hamburgare och jag tog en toast utan skinka. De tycker att jag är lite knäpp som inte vill ha skinkan. Men när gubben fick sin hamburgare som var mer en råbiff,  så kändes det bra att äta det jag gör. Gubben sa att den var god och nu hade han sett så mycket fåglar så om han skulle bli sjuk så gjorde det inte så mycket.  Men det gick bra ingen av oss blev sjuka på resan.

 

hotellet fanns det en utställning av en Maria José Caetano, en han eller hon eller kanske en hen. Vi googlade  och det är en hon. 

 


Jag gillar dörrar och här har hon gjort en tredimentionel  bild och det gör bilden mer realistisk. Väldigt läckra, tycker jag.

Resten av kvällen satt vi på balkongen och följde  folklivet nere på grusplanen och runt i kring. Vi ser en skolgård som inte är omgärdad av murar eller stängsel, vilket är vanligt här. Har sett en ung tjej som tydligen rastar hundar. Hon har två till tre hundar med sig varje gång. En man som har diverse grushögar och dom rättar han till mycket noga. Bredvid grusplanen ligger ett hus med skräp och löv på ett platt tak, bilden under. Där kommer en liten vit hund upp ibland och gör ifrån sig. Jag har inte sett den få komma ut mer än detta. Han tittar över kanten och viftar på svansen om han ser någon bil komma,  innan han går ner från taket och springer in i huset.  

               

 Vi såg dem komma och tömma soptunnorna mycket sent på kvällen. Det finns mycket att sitta och titta på. Så skönt att bara sitta och njuta, i lagom värme nu på kvällen. Nu är det bara en heldag kvar.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar